Sessió 4 i 5 :
Realització del mural “QUÈ SABEM” i “QUÈ VOLEM SABER”?,
“ON HO PODEM TROBAR”? Amb suports TIC (pissarra digital).
10-05-2013 (tarda) i 13-05-2013
A la sessió 4, gràcies al treball realitzat dilluns i
dimecres de la mateixa setmana i el realitzat durant el matí a la
sortida, els alumnes tenien força coneixements previs,
els quals els van poder veure exposats visualment a partir de la
pissarra digital (on hi havia 3 columnes diferenciades per:
què sabem, què volem saber i on podem trobar la informació),
ja que mentre els infants exposaven els seus coneixements, dubtes i
conclusions personals, el mestre de suport els anava introduint en la
pissarra digital, de forma que tots els alumnes es poguessin fer una
idea de les múltiples visions que tenien tots els infants de l’aula
i, poder treballar així, sobre una mateixa base, reconeixent primer
la gran varietat de conclusions i arguments que tenien tots ells
sobre els capgrossos i les granotes.
Els nens vam portar molts elements relacionats amb les granotes (més
que sobre els capgrossos) com ara peluixos, llibres, revistes,
dibuixos, contes, informació d’Internet,... Seguidament exposem un
parell de fotografies on veiem com un infant fa la síntesi resum de
l’apartat del projecte “ON PODEM TROBAR LA INFORMACIÓ”
(esquerra) i un recull de mostres la informació que anaven portant
(dreta).
Una mostra documental del treball sobre els coneixements previs es
pot trobar a :
Sessió 6:
Com es transformen? Metamorfosis de la granota. Veure les diferències
entre les parts del capgròs i les de la granota (youtube) 15-05-13
Aquesta sessió correspon a les sessions 5 i 7 de la programació
inicial. Quan fem la valoració i conclusions detallarem
exhaustivament el motiu d’aquests canvis en el desenvolupament i
posterior posada en pràctica del projecte.
La sessió va començar amb una conversa on els alumnes exposaven els
coneixements sobre com es va transformant el capgròs i com, mica en
mica, va canviant fins esdevenir-se granota. En aquest sentit, a cada
grup d’alumnes als alumnes se’ls hi va proporcionar una de les
imatges que vam portar els alumnes en el moment de la recerca
d’informació.
Posteriorment vam visualitzar dos vídeos que
explica de manera clara aquesta transformació dels capgrossos. El
primer, d’uns 2 minuts de durada, fa una explicació de la
metamorfosis en dibuixos animats que, tot i ser en llengua anglesa
(que els nens no van sentir ja que vam preferir tancar l'àudio), la
mestra anava llegint els subtítols en castellà per major comprensió
de les imatges. L’enllaç del vídeo és:
http://www.youtube.com/watch?v=UwGjqc0v6lk
En un segon vídeo, també d’una durada de
gairebé 3 minuts, vam veure l’evolució dels capgrossos partint de
gravacions reals que es van fer a llarg d’un mes. L’enllaç del
vídeo és: http://www.youtube.com/watch?v=wi8SK9AySMI
Acabada la visualització dels vídeos, els
alumnes van realitzar sobre paper una fitxa on es representava
l’evolució des de l’ou fins la granota adulta i, havien
d’explicar el procés de la metamorfosi. A continuació, adjuntem
l’enllaç on es pot consultar el material gràfic de la sessió:
http://issuu.com/mbrossam/docs/imatge_tom__s_raguer_20130530_15233
A més, als dos ordinadors que tenim a la classe se’ls va programar
perquè els mateixos alumnes puguessin visualitzar dos vídeos més
que estan relacionats amb el tema d’estudi (metamorfosis de la
granota), concretament l’aparellament i formes de reproducció de
diferents tipologies de granotes:
http://www.youtube.com/watch?v=IpQzqB8lAIY
Sessió 7:
Com neden? Com i què mengen? Quins són els seus enemics? (JClic)
17-05-13
La sessió 7 corresponia a la realització d’un joc del programa
interactiu JClic, la qual estava formada per unes 12 activitats
relacionades amb l’objectiu de la sessió (ensenyament dels tipus
de desplaçament dels capgrossos i granotes, l’alimentació i els
depredadors). Les activitats principals eren memoris, trencaclosques,
classificacions i relació entre diversos conceptes. Una vegada els
alumnes van començar l’activitat del JClic, el funcionament del
programari no va ser correcte (deduïm que no estava ben elaborada
l’activitat, malgrat prèviament s’havia provat a l’ordinador
on es va crear i no hi va haver problemes), ja que no feia les
relacions entre imatges com tampoc els memoris d’imatges preparats.
Els docents vam buscar una activitat que s’adequés a l’estudi
dels desplaçaments, l’alimentació i els depredadors d’aquests
amfibis. Pel seu estudi vam visualitzar un parell de vídeos de curta
durada i, posteriorment, vam dur a terme la posada en comú.
El primer vídeo que vam visualitzar al portal web
www.youtube.com
va ser el titulat “Sapos y ranas
modo de locomoción” el qual ens ensenya com es desplacen. Aquest
vídeo dura 12 segons i es pot consultar a:
http://www.youtube.com/watch?v=huqY224XYTA
El segon vídeo que vam visualitzar al portal web
www.youtube.com
va ser el titulat “Metamorfosis
del Bufo Calamita o sapo corredor” el qual ens ensenya tot el
procés de metamorfosis que duen a terme els capgrossos abans de
convertir-se en granotes. Aquest vídeo dura 2 minuts i es pot
consultar a:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=7DSMM1EJVgQ&feature=endscreen
Després de la visualització, l’ensenyament es guiava cap a
l’adquisició de les tres formes bàsiques de desplaçament:
caminar, nedar i saltar.
Per això la visualització del tercer vídeo va ser l’anomenat
“Rana ojos rojos cazando grillo”, on es pot veure com i què
mengen les granotes. Aquest vídeo dura 1 minut i es pot consultar a:
El quart vídeo es titula “La rana Toro” i ens mostra com aquesta
granota es menja tots els depredadors que troba (i que puguin cabre a
la seva boca, és clar!): com ocells petits, altres granotes,
escorpits, etc. Aquest vídeo té una durada de 3 minuts i es pot
consultar a:
Per últim i, a través del portal web
www.edu365.cat,
hem trobat que el programa anomenat
Bèsties clip, ha penjat un vídeo on es veu la vida de la granota,
com és la seva vida i com es reprodueixen a les basses, als estanys
i també als rierols. Aquest vídeo té una durada de 5 minuts i es
pot consultar a:


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada