PAC 3: DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS: Desenvolupament de les sessions de la segona setmana (13-15-17 de maig)

Sessió 4 i 5 : Realització del mural “QUÈ SABEM” i “QUÈ VOLEM SABER”?, “ON HO PODEM TROBAR”? Amb suports TIC (pissarra digital). 10-05-2013 (tarda) i 13-05-2013
A la sessió 4, gràcies al treball realitzat dilluns i dimecres de la mateixa setmana i el realitzat durant el matí a la sortida, els alumnes tenien força coneixements previs, els quals els van poder veure exposats visualment a partir de la pissarra digital (on hi havia 3 columnes diferenciades per: què sabem, què volem saber i on podem trobar la informació), ja que mentre els infants exposaven els seus coneixements, dubtes i conclusions personals, el mestre de suport els anava introduint en la pissarra digital, de forma que tots els alumnes es poguessin fer una idea de les múltiples visions que tenien tots els infants de l’aula i, poder treballar així, sobre una mateixa base, reconeixent primer la gran varietat de conclusions i arguments que tenien tots ells sobre els capgrossos i les granotes.
Els nens vam portar molts elements relacionats amb les granotes (més que sobre els capgrossos) com ara peluixos, llibres, revistes, dibuixos, contes, informació d’Internet,... Seguidament exposem un parell de fotografies on veiem com un infant fa la síntesi resum de l’apartat del projecte “ON PODEM TROBAR LA INFORMACIÓ” (esquerra) i un recull de mostres la informació que anaven portant (dreta).











Una mostra documental del treball sobre els coneixements previs es pot trobar a :
Sessió 6: Com es transformen? Metamorfosis de la granota. Veure les diferències entre les parts del capgròs i les de la granota (youtube) 15-05-13
Aquesta sessió correspon a les sessions 5 i 7 de la programació inicial. Quan fem la valoració i conclusions detallarem exhaustivament el motiu d’aquests canvis en el desenvolupament i posterior posada en pràctica del projecte.
La sessió va començar amb una conversa on els alumnes exposaven els coneixements sobre com es va transformant el capgròs i com, mica en mica, va canviant fins esdevenir-se granota. En aquest sentit, a cada grup d’alumnes als alumnes se’ls hi va proporcionar una de les imatges que vam portar els alumnes en el moment de la recerca d’informació.
Posteriorment vam visualitzar dos vídeos que explica de manera clara aquesta transformació dels capgrossos. El primer, d’uns 2 minuts de durada, fa una explicació de la metamorfosis en dibuixos animats que, tot i ser en llengua anglesa (que els nens no van sentir ja que vam preferir tancar l'àudio), la mestra anava llegint els subtítols en castellà per major comprensió de les imatges. L’enllaç del vídeo és: http://www.youtube.com/watch?v=UwGjqc0v6lk
En un segon vídeo, també d’una durada de gairebé 3 minuts, vam veure l’evolució dels capgrossos partint de gravacions reals que es van fer a llarg d’un mes. L’enllaç del vídeo és: http://www.youtube.com/watch?v=wi8SK9AySMI
Acabada la visualització dels vídeos, els alumnes van realitzar sobre paper una fitxa on es representava l’evolució des de l’ou fins la granota adulta i, havien d’explicar el procés de la metamorfosi. A continuació, adjuntem l’enllaç on es pot consultar el material gràfic de la sessió: http://issuu.com/mbrossam/docs/imatge_tom__s_raguer_20130530_15233
A més, als dos ordinadors que tenim a la classe se’ls va programar perquè els mateixos alumnes puguessin visualitzar dos vídeos més que estan relacionats amb el tema d’estudi (metamorfosis de la granota), concretament l’aparellament i formes de reproducció de diferents tipologies de granotes:
La reproducció del gripau corredor, vídeo extret del portal web www.edu365.cat/ consultable a:
Diferents maneres de reproduir-se, vídeo extret del portal web www.youtube.com consultable a:
http://www.youtube.com/watch?v=IpQzqB8lAIY

 
Sessió 7: Com neden? Com i què mengen? Quins són els seus enemics? (JClic) 17-05-13
La sessió 7 corresponia a la realització d’un joc del programa interactiu JClic, la qual estava formada per unes 12 activitats relacionades amb l’objectiu de la sessió (ensenyament dels tipus de desplaçament dels capgrossos i granotes, l’alimentació i els depredadors). Les activitats principals eren memoris, trencaclosques, classificacions i relació entre diversos conceptes. Una vegada els alumnes van començar l’activitat del JClic, el funcionament del programari no va ser correcte (deduïm que no estava ben elaborada l’activitat, malgrat prèviament s’havia provat a l’ordinador on es va crear i no hi va haver problemes), ja que no feia les relacions entre imatges com tampoc els memoris d’imatges preparats. Els docents vam buscar una activitat que s’adequés a l’estudi dels desplaçaments, l’alimentació i els depredadors d’aquests amfibis. Pel seu estudi vam visualitzar un parell de vídeos de curta durada i, posteriorment, vam dur a terme la posada en comú.
El primer vídeo que vam visualitzar al portal web www.youtube.com va ser el titulat “Sapos y ranas modo de locomoción” el qual ens ensenya com es desplacen. Aquest vídeo dura 12 segons i es pot consultar a: http://www.youtube.com/watch?v=huqY224XYTA
El segon vídeo que vam visualitzar al portal web www.youtube.com va ser el titulat “Metamorfosis del Bufo Calamita o sapo corredor” el qual ens ensenya tot el procés de metamorfosis que duen a terme els capgrossos abans de convertir-se en granotes. Aquest vídeo dura 2 minuts i es pot consultar a: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=7DSMM1EJVgQ&feature=endscreen
Després de la visualització, l’ensenyament es guiava cap a l’adquisició de les tres formes bàsiques de desplaçament: caminar, nedar i saltar.
Per això la visualització del tercer vídeo va ser l’anomenat “Rana ojos rojos cazando grillo”, on es pot veure com i què mengen les granotes. Aquest vídeo dura 1 minut i es pot consultar a:
El quart vídeo es titula “La rana Toro” i ens mostra com aquesta granota es menja tots els depredadors que troba (i que puguin cabre a la seva boca, és clar!): com ocells petits, altres granotes, escorpits, etc. Aquest vídeo té una durada de 3 minuts i es pot consultar a:
Per últim i, a través del portal web www.edu365.cat, hem trobat que el programa anomenat Bèsties clip, ha penjat un vídeo on es veu la vida de la granota, com és la seva vida i com es reprodueixen a les basses, als estanys i també als rierols. Aquest vídeo té una durada de 5 minuts i es pot consultar a:

Pàgines