En aquest apartat volem fer una petita exposició de com
s’han dut a terme les diferents sessions i de com s’ha
implementat aquest projecte prèviament dissenyat.
Com ja hem explicat a la fitxa
tècnica, el context de l’activitat ha estat l’aula de P5 i de
suport de l’escola Tomàs Raguer (durant les activitats
plàstiques), l’aula d’informàtica, la zona d’esbarjo (alguna
activitat psicomotriu) i la pròpia natura (on s’han dut a terme
diverses sortides al llarg del projecte). La pàgina web de l’escola
es pot consultar a l’enllaç següent:
http://www.escolatomasraguer.com/
El projecte s’ha inclòs com un apartat més de la
programació d’aula, malgrat inicialment no es va considerar dins
d’aquesta, ja que s’havia considerat que durant el tercer
trimestre a l’escola es treballés un projecte relacionat amb
l’artista Dalí. Malgrat això i, responent als interessos dels
nens, aquest ha estat un projecte que ha nascut improvisadament
gràcies a la col·laboració dels infants amb l’escola, els quals
ens van plantejar les seves inquietuds, curiositats i motivacions en
un moment determinat. És per aquesta raó doncs que la mestra tutora
va considerar més oportú canviar el tema del treball i centrar el
projecte del tercer trimestre partint de les seves motivacions
intrínseques.
El projecte s’ha dut a terme amb tot el grup classe,
format per 26 alumnes on 10 són nenes i 16 són nens (dels quals 3
amb dificultats greus en l’aprenentatge i 1 amb mobilitat reduïda).
A primera instància, quan ens plantejàvem conjuntament com dur a
terme aquest projecte amb els infants, vam redactar i preparar una
sèrie d’activitats, que es portaran a terme a llarg de 9 sessions
a raó de 3 per setmanes. Aquestes sessions estaven enfocades a
possibilitar el coneixement dels infants davant dels capgrossos i les
granotes per tal que, ells, fossin els principals agents del seu
procés d’ensenyament-aprenentatge. La distribució de les sessions
a llarg d’una setmana és la següent, la qual té un mateix
plantejament igual per cada setmana, on dilluns:
Avaluació prèvia i introducció progressiva de noves informacions
que ajudin als infants a entendre el cicle vital del capgrossos (de
capgròs a granota). Continuant amb la distribució setmanal, els
dimecres, a banda de
repassar els continguts i/o aclarir les informacions donades el
dilluns anterior, es durien a terme activitats sobre paper o
materials plàstics que servirien, a la vegada, d’una avaluació
primerenca dels seus coneixements adquirits i punts de partida. Així
doncs, els divendres,
gràcies a la participació i introducció de les noves tecnologies,
s’enfortirien aquests coneixements treballats a partir de l’ús
de les noves tecnologies, com ara JClic, pissarra digital, etc.
Sessió 1: Presentació del projecte Animal, animalet: Quin és aquest? avaluació dels coneixements previs 06-05-2013
Malgrat els capgrossos ja havien arribat a la classe
feia uns dies i, la tutora ja havia encetat converses prèvies amb
els alumnes, (els quals van parlar sobre on els van trobar la Laia i
en Roger, què eren i en què es convertien), el plantejament de fer
un projecte formal va ser després de Sant Jordi, moment en què des
de consultoria de la UOC se’ns plantejava fer un projecte que
partís d’alguna cosa d’interès i fos motivador pels nens. Jo,
com a mestre suport i, la Montse Brossa com
parella en aquest treball col·laboratiu, vam
pensar que seria una bona idea fer el plantejament a la tutora de
l’aula de P5 per implementar el nostre projecte,
ja que aquest era un tema força interessant. Una vegada vam estar
tots d’acord, vam decidir tirar-lo endavant.
La primera sessió la vam realitzar el dilluns 6 de maig
a la tarda i, el principal objectiu que ens vam plantejar va ser fer
una avaluació prèvia dels coneixements dels
infants (malgrat que no és cent per cent
real, degut a què hi ha hagut informacions prèvies per part de la
mestra tutora, ja que inicialment no entrava aquest tema dins la
programació d’aula, com ja hem comentat anteriorment i, per
aquesta raó, ja els va introduir una mica per sobre quina mena
d’animal era).
Així doncs, va ser un sessió en la que els nens van
exposar els seus coneixements oralment i, els adults, vam fer un
buidatge de la informació principal que anaven aportant tots els
alumnes de l’aula.
Com moltes de les converses que es realitzen a Educació
Infantil i a Primària, no hi ha una estructuració rígida, sinó
que eren els mateixos nens i nenes els que anaven fent aportacions, a
vegades connexes les unes a les altres i, a vegades, totalment
independents. Quan la conversa es reconduïa cap a un tema poc
relacionat amb el que era objecte d’avaluació prèvia, el
tutor/mestre suport (indiferentment, ja que ambdós tenen el mateix
rol) la reconduïa cap al centre d’interès, en aquest cas, els
capgrossos i com es converteixen en granotes (centrant-se de nou en
l’objecte d’estudi i de motivacions
intrínseques i extrínseques).
A l’hora de realitzar aquesta segona sessió, hem
partit primer de tot de la primera sessió, en la qual, ja varem
començar a parlar i a esbrinar, a partir del diàleg i del debat,
els seus coneixements previs sobre els capgrossos i les granotes, per
tal que el projecte final s’adeqüi el més possible a les seves
capacitats d’aprenentatge i, aquest, sigui plenament significatiu
pels alumnes. Així doncs, aquesta sessió va ser una continuació de
la primera, on els alumnes van poder acabar de dir-nos, explicar-nos,
relatar-nos i, en conseqüència, ens van deixar bocabadats amb la
gran quantitat de connexions sinàptiques realitzades a partir de
situacions personals, experiències familiars i situacions
d’ensenyament-aprenentatge tant vivencials que havien realitzat
cadascun dels nostres alumnes d’aula, per tal d’elaborar el seu
coneixement sobre aquest animal tan curiós com és el capgròs (la
futura granota).
Sessió 3 :
Visitem el Camp d’Aprenentatge del Ripollès 10-05-2013 (matí)
A mesura que va anar progressant el projecte, la
primera setmana se’ns va obrir la possibilitat que l’equip docent
del Camp d’Aprenentatge del Ripollès
(http://www.xtec.cat/cda-ripolles/presentaciobe.htm)
comarca on està situat l’escola Tomàs Raguer, ens acompanyessin
per fer una visita de camp a una font propera al centre. Això, va
fer que ens canviés una mica la programació inicial per tal
d’adaptar-nos a les demandes, necessitats i motivacions dels
infants i per tant es va afegir una sessió de treball més. Vam fer
una sortida on els alumnes van poder vivenciar molts dels aspectes
que hi havien expressat en el coneixement previs i van començar a
trobar respostes a alguns dels seus interrogants. Vam sortir de
l’escola i, després d’una caminada d’uns 20 minuts
aproximadament, vam arribar a la font. Només d’arribar ja sentim
el raucar de les granotes i, veiem una petita bassa a on podrem
buscar capgrossos per després agafar-los i poder-los estudiar (de
manera que podem comparar els diferents tamanys i mides que tenen els
capgrossos, alguns que tenen potes, d’altres encara no, d’altres
que ja tenen la cua llarga, etc). Després d’agafar-los i explorar
com són amb la Vanessa i la Núria (membres de l’equip docent del
camp d’Aprenentatge), també ens expliquen què mengen les
granotes. A més, ens ensenyen diferents fotografies de diversos ous
perquè podem esbrinar quin animal fa cada ou i, conèixer així,
quins seran els ous dels capgrossos. Després d’esmorzar una mica i
fer un descans de temps lliure, tornem amb la Vanessa i la Núria que
ens proporcionen un joc anomenat “El joc de les granotes que
salten”, el qual és un joc que imita el salt de la granota i,
d’aquesta manera, els nens poden representar visualment com és el
salt de la granota i, descobrir així, que unes salten més o menys
depenen de la força que utilitzem per a saltar. Després, ens
ensenyen unes fotografies de diferents granotes i, ens presenten la
granota roja i la granota verda, les quals després es converteixen
en un trencaclosques que haurem de saber tornar a posar correctament
per a veure quin és el resultat i buscar diferències entre les
granotes. Després d’aquest llarg dia, els nens i nenes han pogut
veure d’aprop i contactar amb la natura per a veure, de primera mà,
quin és l’hàbitat d’aquests animals tan curiosos. Aquesta
sessió d’avui ha esdevingut un aprenentatge plenament
significatiu, ja que ha complert amb bona part de les suposicions de
Jonassen (1999): actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional,
conversacional i contextualitzat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada