PAC 3: DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS: Desenvolupament de les sessions de la primera setmana (6-8-10 de maig)


En aquest apartat volem fer una petita exposició de com s’han dut a terme les diferents sessions i de com s’ha implementat aquest projecte prèviament dissenyat.
Com ja hem explicat a la fitxa tècnica, el context de l’activitat ha estat l’aula de P5 i de suport de l’escola Tomàs Raguer (durant les activitats plàstiques), l’aula d’informàtica, la zona d’esbarjo (alguna activitat psicomotriu) i la pròpia natura (on s’han dut a terme diverses sortides al llarg del projecte). La pàgina web de l’escola es pot consultar a l’enllaç següent: http://www.escolatomasraguer.com/
El projecte s’ha inclòs com un apartat més de la programació d’aula, malgrat inicialment no es va considerar dins d’aquesta, ja que s’havia considerat que durant el tercer trimestre a l’escola es treballés un projecte relacionat amb l’artista Dalí. Malgrat això i, responent als interessos dels nens, aquest ha estat un projecte que ha nascut improvisadament gràcies a la col·laboració dels infants amb l’escola, els quals ens van plantejar les seves inquietuds, curiositats i motivacions en un moment determinat. És per aquesta raó doncs que la mestra tutora va considerar més oportú canviar el tema del treball i centrar el projecte del tercer trimestre partint de les seves motivacions intrínseques.
El projecte s’ha dut a terme amb tot el grup classe, format per 26 alumnes on 10 són nenes i 16 són nens (dels quals 3 amb dificultats greus en l’aprenentatge i 1 amb mobilitat reduïda). A primera instància, quan ens plantejàvem conjuntament com dur a terme aquest projecte amb els infants, vam redactar i preparar una sèrie d’activitats, que es portaran a terme a llarg de 9 sessions a raó de 3 per setmanes. Aquestes sessions estaven enfocades a possibilitar el coneixement dels infants davant dels capgrossos i les granotes per tal que, ells, fossin els principals agents del seu procés d’ensenyament-aprenentatge. La distribució de les sessions a llarg d’una setmana és la següent, la qual té un mateix plantejament igual per cada setmana, on dilluns: Avaluació prèvia i introducció progressiva de noves informacions que ajudin als infants a entendre el cicle vital del capgrossos (de capgròs a granota). Continuant amb la distribució setmanal, els dimecres, a banda de repassar els continguts i/o aclarir les informacions donades el dilluns anterior, es durien a terme activitats sobre paper o materials plàstics que servirien, a la vegada, d’una avaluació primerenca dels seus coneixements adquirits i punts de partida. Així doncs, els divendres, gràcies a la participació i introducció de les noves tecnologies, s’enfortirien aquests coneixements treballats a partir de l’ús de les noves tecnologies, com ara JClic, pissarra digital, etc.

Sessió 1: Presentació del projecte Animal, animalet: Quin és aquest? avaluació dels coneixements previs 06-05-2013

Malgrat els capgrossos ja havien arribat a la classe feia uns dies i, la tutora ja havia encetat converses prèvies amb els alumnes, (els quals van parlar sobre on els van trobar la Laia i en Roger, què eren i en què es convertien), el plantejament de fer un projecte formal va ser després de Sant Jordi, moment en què des de consultoria de la UOC se’ns plantejava fer un projecte que partís d’alguna cosa d’interès i fos motivador pels nens. Jo, com a mestre suport i, la Montse Brossa com parella en aquest treball col·laboratiu, vam pensar que seria una bona idea fer el plantejament a la tutora de l’aula de P5 per implementar el nostre projecte, ja que aquest era un tema força interessant. Una vegada vam estar tots d’acord, vam decidir tirar-lo endavant.
La primera sessió la vam realitzar el dilluns 6 de maig a la tarda i, el principal objectiu que ens vam plantejar va ser fer una avaluació prèvia dels coneixements dels infants (malgrat que no és cent per cent real, degut a què hi ha hagut informacions prèvies per part de la mestra tutora, ja que inicialment no entrava aquest tema dins la programació d’aula, com ja hem comentat anteriorment i, per aquesta raó, ja els va introduir una mica per sobre quina mena d’animal era).
Així doncs, va ser un sessió en la que els nens van exposar els seus coneixements oralment i, els adults, vam fer un buidatge de la informació principal que anaven aportant tots els alumnes de l’aula.
Com moltes de les converses que es realitzen a Educació Infantil i a Primària, no hi ha una estructuració rígida, sinó que eren els mateixos nens i nenes els que anaven fent aportacions, a vegades connexes les unes a les altres i, a vegades, totalment independents. Quan la conversa es reconduïa cap a un tema poc relacionat amb el que era objecte d’avaluació prèvia, el tutor/mestre suport (indiferentment, ja que ambdós tenen el mateix rol) la reconduïa cap al centre d’interès, en aquest cas, els capgrossos i com es converteixen en granotes (centrant-se de nou en l’objecte d’estudi i de motivacions intrínseques i extrínseques).
Sessió 2: Elaboració del Mural d’avaluació inicial del “QUÈ SABEM” i “QUÈ VOLEM SABER”? 08-05-2013
A l’hora de realitzar aquesta segona sessió, hem partit primer de tot de la primera sessió, en la qual, ja varem començar a parlar i a esbrinar, a partir del diàleg i del debat, els seus coneixements previs sobre els capgrossos i les granotes, per tal que el projecte final s’adeqüi el més possible a les seves capacitats d’aprenentatge i, aquest, sigui plenament significatiu pels alumnes. Així doncs, aquesta sessió va ser una continuació de la primera, on els alumnes van poder acabar de dir-nos, explicar-nos, relatar-nos i, en conseqüència, ens van deixar bocabadats amb la gran quantitat de connexions sinàptiques realitzades a partir de situacions personals, experiències familiars i situacions d’ensenyament-aprenentatge tant vivencials que havien realitzat cadascun dels nostres alumnes d’aula, per tal d’elaborar el seu coneixement sobre aquest animal tan curiós com és el capgròs (la futura granota).
Sessió 3 : Visitem el Camp d’Aprenentatge del Ripollès 10-05-2013 (matí)
A mesura que va anar progressant el projecte, la primera setmana se’ns va obrir la possibilitat que l’equip docent del Camp d’Aprenentatge del Ripollès (http://www.xtec.cat/cda-ripolles/presentaciobe.htm) comarca on està situat l’escola Tomàs Raguer, ens acompanyessin per fer una visita de camp a una font propera al centre. Això, va fer que ens canviés una mica la programació inicial per tal d’adaptar-nos a les demandes, necessitats i motivacions dels infants i per tant es va afegir una sessió de treball més. Vam fer una sortida on els alumnes van poder vivenciar molts dels aspectes que hi havien expressat en el coneixement previs i van començar a trobar respostes a alguns dels seus interrogants. Vam sortir de l’escola i, després d’una caminada d’uns 20 minuts aproximadament, vam arribar a la font. Només d’arribar ja sentim el raucar de les granotes i, veiem una petita bassa a on podrem buscar capgrossos per després agafar-los i poder-los estudiar (de manera que podem comparar els diferents tamanys i mides que tenen els capgrossos, alguns que tenen potes, d’altres encara no, d’altres que ja tenen la cua llarga, etc). Després d’agafar-los i explorar com són amb la Vanessa i la Núria (membres de l’equip docent del camp d’Aprenentatge), també ens expliquen què mengen les granotes. A més, ens ensenyen diferents fotografies de diversos ous perquè podem esbrinar quin animal fa cada ou i, conèixer així, quins seran els ous dels capgrossos. Després d’esmorzar una mica i fer un descans de temps lliure, tornem amb la Vanessa i la Núria que ens proporcionen un joc anomenat “El joc de les granotes que salten”, el qual és un joc que imita el salt de la granota i, d’aquesta manera, els nens poden representar visualment com és el salt de la granota i, descobrir així, que unes salten més o menys depenen de la força que utilitzem per a saltar. Després, ens ensenyen unes fotografies de diferents granotes i, ens presenten la granota roja i la granota verda, les quals després es converteixen en un trencaclosques que haurem de saber tornar a posar correctament per a veure quin és el resultat i buscar diferències entre les granotes. Després d’aquest llarg dia, els nens i nenes han pogut veure d’aprop i contactar amb la natura per a veure, de primera mà, quin és l’hàbitat d’aquests animals tan curiosos. Aquesta sessió d’avui ha esdevingut un aprenentatge plenament significatiu, ja que ha complert amb bona part de les suposicions de Jonassen (1999): actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional i contextualitzat.

Pàgines